”Miten mä saan asiat hoidettua, ku niit on niin paljon?"

Kirjoittanut: Nora Yliviikari

Let’s say it outloud. Kaikkia stressaa joskus. Kaikilla on joskus sellanen fiilis, että asiat on aivan päin mäntyä ja ne menee metsään vaikka tekisi mitä vippaskonsteja, joita naapurin noitatohtori on neuvonut tekemää huonossa elämäntilanteessa. Tässä ei oo mitään väärää. Siinä ei oo mitään väärää, että välillä rapatessa roiskuu ja maito kaatuu pöydälle. Virheistä ja kömmähdyksistä oppii ja sitä kautta elämää tulee mahdollisesti tarkasteltua vähän eri näkökulmasta. Tai ainakin eri silmälaseilla; vaaleanpunaset lasit ei valitettavasti toimi ihan joka tilanteessa.

Kun seinät kaatuu päälle ja oma pinna on yhtä pitkä kuin hamsterin korvakarva on aika pysähtyä ja istua alas. Tässä muutama vinkki, miten saat elämän taas hallintaan ennen kuin heität kirveen kaivoon, kääriydyt peiton sisään ihmisburitoksi ja syöt ainakin viis litraa jäätelö samalla kun katsot nyyhkyelokuvaa Netflixistä. (Huomautus! Näissä asioissa ei oo mitään väärää, välillä tekee hyvää syödä viis litraa jäätelöä ja itkeä kuin pikku lapsi, joka ei saanu tikkaria kauppareissulla.)

  1. Kynä ja paperi ✍️

    Näillä kahdella työkalulla on hyvä alottaa ja pääset niiden kanssaa todella pitkälle. Kirjota ylös kaikki to-do asiat; siivoo keittiö, käy lenkillä, kirjota se pahuksen essee, lue tenttiin, järjestä sukkalaatikko, haaveile, muista käydä suihkussa, osta vihdosta viimein vohvelirauta jne.

  2. Lajittele, laatikoi, järjestä⚡️

    Kun asiat on paperilla, lähde lajittelemaan niitä. Voit luoda oman järjestelmän ja tyylin; joka päivä, viikottain, yhden kerran, tiettyyn aikaan päivästä, ensi kuussa, tärkeä, ei tärkeä, hoida heti ja niin edelleen.

  3. Kalenteri 📅

    Kaiken a ja o ajanhallinnassa on kalenteri. Toiset tykkää olla moderneja ja laittaa asiat puhelimeen, toiset on paperin kannalla ja jotkut on niin taiteellisia, että tekevät tämän mystisen ajanhallintavälineen itse (jota by the way, sitä kutsutaan bujoiluksi). Jokanen taplaa tavallaan, mutta tärkeintä on että omistat jonkinlaisen kalenterin, johon alotat kirjaamaan kakkoskohdassa lajiteltuja asioita. Älä kuitenkaan vain lätki asioita sinne, tänne ja tuonne vaan aseta itselles kellonajat, mitä teet, millon teet ja kuinka kauan teet. Rehellisesti sanottuna, kukaan ei jaksa keskittyä kahdeksaa tuntia päivässä jonkun esseen kirjottamiseen, eihän? Eli asettele tehtävät ja asiat järjestykseen kalenteriin. Jos joku asia pitää tehdä joka päivä samaan kellonaikaan, kirjota se asia joka päivälle samaan kohtaan. Merkitse myös siihen käytettävä aika. Tämä auttaa hahmottamaan, kuinka paljon sulla on vapaata kaikkeen muuhun kivaan.

  4. Tarkista päivän aikataulu✅

    Avaa kalenteri aina aamulla esim. aamukahvin aikaan ja tarkista, että mitä tänään on tiedossa. Se auttaa sua hahmottamaan päivää ja sen kulkua. Voit myös sunnuntaisin tarkistaa seuraavan viikon aikataulun.

  5. Ole itsellesi armollinen 🙏

    Aina välillä on päiviä milloin mikään ei toimi vaikka ne olis kuinka hyvin suunniteltu. Tämä on ihan okei. Aina ei tarvii onnistua ja suorittaa vaan joskus on ihan okei todeta, että tää ei toimi tänään. Sillon kannattaa avata kalenteri ja siirtää ei-kiireelliset asiat seuraaville päiville. Sovituista tapaamisista on kuitenkin hyvä pitää kiinni ja kiireelliset/tärkeät asiat hoitaa, vaikka muiden tehtävien tekeminen ei kiinnostaiskaan.

  6. Muista palkita itsesi 🏆

    Kun oot suorittanu jonkun ison urakan, palkitse ittes jollain pienellä. Luit hyvin tenttiin ja sait siitä hyvän numeron? Palkitse ittes menemällä sinne hierojalle, minne sun on pitäny mennä kaks kuukautta. Siivosit koko asunnon? Istu alas ja juo kuppi kaakaota, kermavaahdon ja suklaahippujen kera.

Vinkki vitonen

Jos tehtävien alottaminen tuntuu vaikealta, ota avuksi ajastin. Aseta ajastimeen 30 minuuttia ja ryhdy tekemään tehtävää. Laita puhelin äänettömälle ja keskity vain ja ainoastaan tehtävän tekemiseen. Puolen tunnin jälkeen oot saanut hyvän draivin päälle ja työ tulee tehtyä loppuun ihan huomaamatta. Pidä myös mielessä vanha hyvä sääntö; jos asian tekemiseen menee alle kaks minuuttia, tee se heti (esim. tiskikoneen tyhjennys).

Terkuin, Nora